Saldo OV-chipkaart gratis terug te vragen

Reizigers met een verlopen OV-chipkaart kunnen het saldo voortaan eenvoudig en kosteloos terugkrijgen. Dat hebben Translink, vervoerders en staatssecretaris Dijksma vandaag afgesproken in het Nationaal OV Beraad.

Vanaf de invoering van de OV-chipkaart in 2010 zijn er 14 miljoen persoonlijke en anonieme OV-chipkaarten verlopen. Daarop stond een bedrag van gemiddeld € 0,35 per kaart dat nooit is teruggevraagd. In totaal gaat het om 5 miljoen euro, dat op een bankrekening staat van chipkaartorganisatie Translink.

Baliekosten
Uit onderzoek van vervoerders en consumentenorganisaties blijkt dat mensen het tegoed op de verlopen chipkaart niet terugvragen omdat ze het bedrag te laag vinden, denken dat het automatisch wordt teruggestort of niet weten dat ze het saldo kunnen terugkrijgen. Na jarenlange kritiek van Rover en de Consumentenbond gaat Translink het terugvragen van het saldo, ook op actieve kaarten, versimpelen. Het wordt bovendien gratis.

Nu is het nog alleen aan de balie van een vervoerbedrijf mogelijk om het geld dat op een actieve OV-chipkaart staat terug te laten storten. De baliekosten hiervoor waren onder druk van Rover al teruggebracht van € 2,50 naar € 1. Dat wordt dus gratis. Reizigers met een verlopen kaart moeten hun kaart voorlopig nog opsturen naar Translink, waarna het bedrag wordt teruggestort.

Coulant
Het saldo terugvragen kan formeel tot een jaar na de vervaldatum van de chipkaart. Als het een paar maanden later is, gaat Translink daar coulant mee om. De maximale bewaartermijn van de OV-chipkaartgegevens is 18 maanden.

Translink stuurt reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart nu nog een bericht wanneer de chipkaart gaat verlopen. Dat gaat per mail, en als het mailadres niet bekend is per post. De reiziger kan dan online saldo terugvragen via www.ov-chipkaart.nl/verlopenkaart. Per post krijgt de reiziger een formulier dat hij kan invullen en opsturen. NS laat inmiddels via de verkoopautomaten weten hoe het geld op een verlopen kaart is terug te vragen.

Ophaalautomaat
Welke klantvriendelijke maatregelen Translink precies gaat nemen en hoe snel dat gaat, staat nog niet vast. Gedacht wordt aan het automatisch terugstorten van het saldo op persoonlijke OV-chipkaarten, als het bankrekeningnummer bekend is. Het terugvragen van het saldo op anonieme chipkaarten zal vermoedelijk via ov-chipkaart.nl gaan, via de balie en de ophaalautomaat. Verder wil Translink de voorlichting verbeteren.

Het deel van de 5 miljoen euro dat niet wordt geclaimd door de reizigers gaat Translink gebruiken om het klantvriendelijk teruggeven van het saldo in te voeren. Staatssecretaris Dijksma verwacht ‘op korte termijn’ besluitvorming over en implementatie van de maatregelen.

Dit bericht is gepost in nieuws. Bookmark de link.